Punk
Léto 1976 Anglie - probíhá zde hudební a kulturní revoluce...fanoušci rocku do té doby chodily na obrovská rocková představení na stadiony, jenže jakýkoliv kontakt s kapelou byl nemožný. A tak přišel Punk. Drzý, neohrabaný a sprostý. Společnost byla pobouřena a v novinách se objevovalo pořád jenom punk: Sex pistols, The clash, Generation X atd. pár skupin, které u zrodu punku, rozhodně nechyběly. Punkáči byli zlý, kopali do popelnic a dělali všechno pro to, aby na ulicích zavládl chaos. Po čase se ale pomalu začali uklidňovat a společnost si na punk celkem zvykla.
Anarcho-punk - slovo Anarchy se původně odráželo hlavně ve smyslu chaosu, teď mu ale skupiny jako např. CRASS, FLUX OF PINK INDIANS nebo POISON GIRLS davají smysl politický a především ho překládají jako myšlenku nezávislosti. Texty písní nabádají punks, aby nebrali drogy atd. Když už být protistátní, potom buď maximálně nezávislý - to bylo heslo, které anarcho-punkové soubory prosazovaly a snažily se vzít svůj osud do vlastních rukou v podobě myšlenky D.I.Y. - Do it Yourself (Udělej si sám).Některé anarcho-punkové soubory konce 70. a 80. let dokonce podporovaly protijaderné aktivity C.N.D., účastnily se koncertů R.A.R. (Rock against racism) a nakonec nihilisticky zavrhly i celkové punkové hnutí, v němž viděli pouze sebedestrukci. Ortel nad sebou vyřkla i známá skupina CRASS, když před punks předstoupila se svou kritickou písní "Punk is dead", která napadá módní punkery, kteří si kupují v drahých obchodech suvenýry s anarchistickou tématikou. Někteří členové této kapely nakonec opustili "civilizované" město a uchýlili se na vlastní farmu, kde doposud žijí a pěstují vlastní potravinářské produkty založené na striktním vegetariánství a ekologii. Jenomže jejich nejslavnější éra pomalu končí již v první polovině osmdesátých let, když byli anarcho-punks obviněni, že se se svými dreadlocky a dlouhými vlasy podobají spíše hippies a proti těm byl punk odjakživa.
Punková exploze - konec 70. let...fanouši SKA si taky užili podle svého, hudba se vrátila zpět do anglických klubů, díky nové éře Two tone hudby. Pro kapely typu MADNESS, SPECIALS, BAD MANNERS a THE SELECTER to bylo nejslavnější období
Oi! Oi - jinak street punk. Tahle éra dostala název (poprvé byl uveden v časopise Sounds garry bushell) Oi Oi, podle písně Oi! Oi! Oi! od skupiny COCKNEY REJECTS . Bylo to označení pro punkové kapely dělnického původu, které zavrhovaly punkery z lepších rodin, kteří dávali přednost fetování a pozérství. Tahle vzniklo pár nových dobrých skupin, např. SHAM 69, ANGELIC UPSTARTS, INFA RIOT,SKREWDRIVER, ONE WAY SYSTEM, BLITZ, 4 SKINS, BUSINESS a hlavně THE EXPLOITED, kteří však dávali přednost ranému punku. Styl Oi! punku byl velice agresivní, přehnaně rychlý a pro punkové hnutí až nezvykle útočný. Ale čas šel dál a všechno, na co si společnost zvykne, není zase až tak nebezpečné...
Hardcore - právě v Americe se zrodil nejttvrdší punk rock ve stylu Dead Kennedys - jejich styl byl hardcore punk a právě ten ochromil celý svět. Zpěvák skupiny Jello Biafra napadal celý politický systém a nakonec kandidoval na guvernéra (neúspěšně). Americký hardcore punk se spojil s hudebními schopnostimi heavymetalu a tak v znikl - crossover. . Hráli ho kapely R.I., S.O.D., M.O.D., AGNOSTIC FRONT nebo CRO MAGS. Američtí punkeři se každopádně pouštěli do těch největších extrémů. např. Anarchistické kapely ve stylu CONFLICT, HC skupiny, které obsahovali punkové i skinheadské hnutí - ty si dostali do takového rozporu s původním punkem, že mezi nimi byla MINIMÁLNĚ nevraživost!...Počátkem 80.let spolu mohli hrát anarcho-hardcorový CRUCIFIX a skindheadští AGNOSTIC FRONT. V roce 1985 to bylo prakticky nemožné. Nešlo pouze o to, že skinheadské HC kapely podporovaly dělnické hnutí, svou zemi a rázný postoj, zatímco punkové HC party vyzdvihovaly anarchistické ideje, třídní válku a boj se systémem. Zde byl problém i hudební, kdy na koncerty crossoverových skupin chodilo smíšené publikum, tedy punks, skins, metalisté a fandové hardcore, a proto také na těchto show docházelo k častým roztržkám a násilí. Bylo fajn, že scéna vypadala spojeně, ale realita byla úplně jiná...
Straight edge - nový styl hardcore, který dostal jméno podle písně jeho zakladatelů - skupina MINOR THREAT, která pocházela z Washingtonu D.C. Straight edge punks propagovali vegetariánství , život bez drog a likvidaci sexistického myšlení.
Punk´s not dead... - začátek 90.let - skupiny napodobují melodický styl NOFX, Bad religion a vznikají komerční skupiny typu Green day, Blink 182 (a ať už si myslíte cokoli - i GC).Jen naivní skeptik by se mohl domnívat, že žvýkačkové a umělé "neopunkové" kapely v MTV jsou koncem punkového hnutí. But the real punk is still alive. Punk rock není pouze o hudbě, ale o postoji , o postoji generace , která má co říct. Dobré je že punk není uzavřenou kapitolou. Stále se mění , nemá jasný konec...